Belgacom

Dit is een openbaar Forum resource  openbaarRSS

Onderwerp

niels .
    Aansluiting splitter
    Onderwerp geplaatst 9 december 2013 door niels .Start User 
    202 weergaven, 8 Opmerkingen
    Titel:
    Aansluiting splitter
    Content:

Volgende situatie:

Een nieuwbouw is voorzien van aansluitfiches(rj11&rj45) over het hele huis.

het signaal van belgacom komt binnen in de garage, hier staat eerst een bakje dat op slot is, daarnaast staat een splitter (v11). Vanuit de splitter vertrekken er 2 draden(een telefoon en andere vdsl2). De draad van de telefoon komt uit in een fiche in de living, hier is de telefoon op aangesloten en die werkt.

Het internetsignaal komt uit in een fiche in de studeerkamer, dit werkt.

Probleem: Er moet nu een kabel door het huis lopen van de studeerkamer tot aan de bbox2 van de living omdat daar ook de decoder van de tv staat.

Deze kabel zou niet nodig moeten zijn. Wanneer ik de kabel van de vdsl insteek in de fiche van de telefoon werkt het internet wel, steek ik de telefoon in de fiche van de vdsl werkt dit niet. Ik steek de kabel van vdsl terug in de fiche in de studeerkamer en hij werkt niet meer???Hij werkt alleen nog aan de fiche van de telefoon.

Klopt het dat de splitter beter in de living had gestaan zodat ik die kabel niet nodig heb?Kan ik dit nog veranderen door het telefoonsignaal opnieuw te splitten,aan mijn fiche van de telefoon,aangezien hierop mijn internet ook werkt of moet ik trachten het signaal dat in de splitter binnenkomt gewoon te verlengen(solderen). Ik heb aansluitingen in het huis voorzien dus het is niet de bedoeling dat ik me een ruckus of ethernetadapters moet aanschaffen.

mvg

Niels

reactie

• Elsa

omtrent deze splitter vind je meer  HIER
          alsook de link naar de "aansluithanleiding".

waarschijnlijk is in de splitter de telefoon draad die naar de living loopt aangesloten op de groene klem en deze die die naar de studeerkamer loopt op de blauwe klem als je die nu omwisselt dan gaat de telefoon naar de studeerkamer lopen en de vdsl naar de living waar je modem zal staan en dat is waarschijnlijk wat je wilt ?

• Patrick_V

Normaal is de truuck dat je je Belgacom modem/router zo dicht mogelijk zet bij waar je Belgacom-signaal binnenkomt. Daar plaats je ook je splitter die normaal zit op dat speciaal stopcontact van belgacom. De splitter sluit je aan op de wan-aansluiting van je Bbox. Die kabel moet zo kort mogelijk zijn. Belgacom heeft hiervoor zelf kabels tot 10 m. lang, maar korter is eigenlijk beter. Je telefoon sluit je aan op 1 van de 2 aansluitingen op die contactdoos van Belgacom.

Je zegt dat je overal ethernet-aansluiting hebt. Dus ik ga ervan uit dat je enkel die gaat gebruiken. Op je Bbox-2 heb je 4 ethernet-aansluitingen. Standaard zijn er daarvan 2 voor televisie, en 2 voor ethernet. Dus die voor televisie sluit je met een ethernetkabel aan aan je HD-decoder(s). Zo'n kabel mag 100m. lang zijn, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Voor je internet heb je dan 2 aansluitingen over. Is dat te weinig, dan sluit je daar een switch op aan, en daaraan sluit je dan je PC's aan. Dat heeft ook het voordeel dat je tussen je PC's dan een Gigabit netwerk hebt (een Bbox-2 heeft enkel 100 Mb aansluitingen)

Eigenlijk vind ik het vreemd dat je ook rj11 aansluitingen hebt over het hele huis : een RJ11 stekker past ook in een RJ45 netwerkaansluiting. Dat is trouwens de manier waarop in alle bedrijven telefonie wordt aangesloten. Daar heb je overal netwerkkabels, en die worden zowel voor telefonie als netwerk gebruikt. Het is in de patchkast dat bepaald wordt of een aansluiting voor telefoon of voor netwerk is.

Heb je veel aansluitingen, dan is de properste manier om ook met zo'n patchkast te werken...

De opvolger van de Bbox-2 (de 3) heeft bv. wel een Gbit switch ingebouwd.

• Elsa

Eigenlijk vind ik het vreemd dat je ook rj11 aansluitingen hebt over het hele huis : een RJ11 stekker past ook in een RJ45 netwerkaansluiting

zoals je weet of niet weet krijg je daardoor soms vervorming van de lamellen van de RJ45 stekker afhankelijk van sommige RJ11 stekkertjes die je er in plugt en zolang je die later nooit gebruikt al RJ45 kan dit geen kwaad maar anders krijg je soms slechte contacten als je hem terug al RJ45 gebruikt en de theoreticus  zal dan weer direct zeggen volgens de nom van de stekker van RJ11 kan dit niet en dan ga ik daar direct op antwoorden in de praktijk op het werk heb ik het al dikwijls meegemaakt .

Niels:,  als je op het volgend blog kijkt vind je heel veel info over alles een beetje dat met Belgacom tv  te zien heeft  ► http://bgctv.skynetblogs.be/

Al heeft het nu totaal niks met je vraag te maken , je kan een kleine vergelijking vinden tussen bbox2 en bbox3 hier ► bbox3 modem specificaties enz..

je moet maar eens rond snuisteren op deze blog ; als het je interesseert tenminste ;-)

• niels .

Bedankt voor de snelle,uitvoerige en goede respons.

Aangezien ik nog niet over een switch beschik, heb ik de raad van Elsa gevolgd.

Ik heb in de splitter de aansluitingen van de telefoon verwisseld met die van de dsl aansluiting. Eerst werkte de telefoon maar het internet niet. Wanneer ik zo een splitterkop op de splitter plaats werkt alles wel! Ik snap wel niet goed hoe dit kan aangezien ik die helemaal niet gebruik!Daarvoor had ik die ook niet nodig.

Het werkt nu voorlopig dus alvast bedankt, moest je mijn onduidelijkheid nog kunnen verklaren dan mag dit  want ben hier wel in geïnteresseerd.

mvg

Niels

Ps ik heb een bbox 2 en vdsl2 aansluiting

• Patrick_V

Tsjah : in elk bedrijf worden RJ11 stekkers in RJ45 stopcontacten gestoken. Dat dat later voor problemen kan zorgen is helemaal niet erg : meestal blijven die dingen voor jaren zitten, en als het niet meer werkt zijn die stopcontacten snel vervangen. Het is in elk geval stukken goedkoper dan aparte kabels moeten trekken voor telefonie en netwerk. En dat is het enige wat telt. Heeft niets met theorie te maken. Die RJ45 stopcontacten zijn trouwens speciaal gemaakt om compatibel te zijn met RJ11.

• Elsa

@ sPatrick "Die RJ45 stopcontacten zijn trouwens speciaal gemaakt om compatibel te zijn met RJ11" dit zou in theorie zo moeten zijn
      maar de praktijk heeft mij op het werk al veel kopzorgen bezorgt en niet alleen aan mij ;-) !!!

@ Niels,

Als je die spitterkop niet gebruikt worden de nodige verbindingen niet gemaakt ook want er worden switchen bedient als je die inplugt

als je geen Telefoon aansluit heb je zelf die splitterkop niet echt nodig en zal je modem goed synchroniseren

• Patrick_V

Tsjah : dan moet je betere kopen. In mijn netwerkbeheertijd ben ik daar ook mee bezig geweest, en eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad. Het dient gewoon om zo gebruikt te worden...

• Elsa

ja dat hebben ze ook gedaan maar voor hun frank (toen was het nog de frank) gevallen was heeft het veel miserie veroorzaakt en zeker als ja als particulier deze spullen koopt dan stel je regelmatig vast dat er nogal brol verkocht wordt dat je u zelf afvraagt hoe durven ze  !!

Maar beter de mensen erop wijzen dat het kan voorvallen en als ze goed materiaal gekocht hebben zoveel te beter .